عقیق شجر چیست ؟ و شیوه شناسایی عقیق شجر اصل

عقیق شجر چیست ؟

در این مقاله میخواهیم در باره ی عقیق شجر بیشتر بدانیم و شیوه شناسایی عقیق شجر اصل از بدل را بررسی بکنیم

عقیق شجر از خانواده سنگ های کلسدونی و عقیق خزه ای می باشد که با نام انگلیسی “Moss Agate” شناخته میشود

از عقیق شجر بیشتر در زیورآلات نقره و طلا استفاده میگردد که طرفداران زیادی در کشور های آسیای شرقی و خاورمیانه دارد .

عقیق شجر در طیف رنگ های مختلفی یافت میشود که بستگی به محیط منطقه ای دارد که در آن یافت میشود .

عقیق شجر چگونه تشکیل میشود ؟

قدیمیان بر این باور بودند که عقیق شجر در هنگام صاعقه تصویری از محیط پیرامون را درخود ذخیره می کند که گاها شامل عکس درخت و یا منظره اطراف آن می شده است

و عده ای دیگر هم براین باور بودند که عقیق شجر ، شامل برگ درختان و یا جلبک هایی بوده است (خصوصا در مورد عقیق خزه ای ) که هنگام تشکیل عقیق در آن وارد شده است

اما در واقع علت تشکیل  عقیق شجر ، املاح معدنی و به خصوص اکسید دندریتی منیزیم و منگنز است که ساختار درخت مانندی را در سنگ بوجود می آورند .

تشخیص سنگ عقیق شجر اصل :

متاسفانه امروزه سنگ های بدلی در بازار بسیار زیاد شده است که اگر قادر به شناسایی سنگ عقیق اصل از بدل نباشید ممکن است سرتان کلاه برود !

سنگ عقیق شجر بدلیل سختی کمتر نسبت به دیگر سنگ های خانواده عقیق و وجود حفره های زیاد برروی آن ، گزینه مناسبی برای سودجویان می باشد که با بهینه سازی و یا ساخت نگین و فروش آن به سود فراوانی برسند .

پس در صورتی که قصد خرید عقیق شجر را دارید بهتر است تا با کارشناسان ما در این زمینه مشورت کنید و این مقاله را تا پایان بخوانید .

روش اول تشخیص عقیق شجر اصل :

سختی سنگ

سنگ عقیق در مقیاس موس سختی بین ۶ تا ۷ دارد و میتواند برروی شیشه خط بیندازد ، کافیست تا سنگ را برروی شیشه بکشید تا ببینید که آیا نگین برروی شیشه خط می اندازد یا نه ، اگر جواب نه بود باید به عقیق بودن این نگین شک کرد .

روش دوم تشخیص عقیق شجر اصل :

چگالی

شما میتوانید با مقایسه دو سنگ عقیق شجر اصل و تقلبی متوجه سنگ تقلبی شوید ، عقیق شجر اصل معمولا وزن بیشتری نسبت به سنگ عقیق تقلبی دارد .

چگالی سنگ عقیق نسبت به نوع آن بین ۲.۶۴ تا ۲.۵۸ می باشد (منبع : ویکی پدیا)

روش سوم تشخیص عقیق شجر اصل :

منظره موجود درسنگ

اگر شما عقیق شجری در بازار دیدید که کاملا یکدست و بدون بی نظمی بود و منظره موجود در آن خیلی خاص بود و شبیه دیگر شجر ها نبود ، و همچنان قیمت آن قیمتی پایینی نسبت به شجر آن بود ، باید به طبیعی بودن این گوهر سنگ شک کرد .

روش چهارم تشخیص عقیق شجر اصل :

خرید از مکان های معتبر

البته این موضوع روش تشخیص سنگ اصل از تقلبی نیست ولی اطمینان بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد

برای اطمینان بیشتر هنگام خرید سنگ عقیق شجر بهتر است از فروشنده درخواست کنید تا سنگ خام آن را در صورت امکان به شما نشان بدهد و بهتر است برای اطمینان بیشتر  بهتر است سنگ راف آن را خریداری کنید و از گوهرتراش درخواست کنید تا آن را تراش بدهد .

 جمع بندی :

تمامی روش هایی که ما در این مقاله به آن پرداختیم ، هیچکدام تضمین دهنده اصل بودن گوهر سنگ نیست ولی به شما کمک میکند تا بتوانید سنگ عقیق شجر اصل را از تقلبی تشخیص بدهید .

پس هنگام خرید سنگ عقیق شجر دقت کنید و از فروشنده ضمانت طبیعی بودن گوهر سنگ دریافت کنید و از سایت ها و مکان های معتبر اقدام به خرید کنید زیرا ممکن است به راحتی سر شما کلاه برود !

کارشناسان ما با افتخار آماده راهنمایی شما عزیزان هستند ، اگر روش دیگری را نیز در زمینه شناخت عقیق شجر اصل از تقلبی دارید با ما درمیان بگذارید .

 

 

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی اصلی