تاریخچه گوهر سنگ ها

تاریخچه ، شرح حال و افسانه ها درباره ی گوهرسنگ ها

این مقاله به تاریخچه گوهر سنگ ها و شیوه استفاده از آن و عقیده ها پیرامون آن در گذشته می پردازد .

از زمان غارنشینان انسان های اولیه اعم از زن و مرد محل زندگی خود را با هرچه که ممکن بود مانند : استخوان حیوانات ، نقاشی ، سنگ های درشت و… تزئین میکردند .

پس از مدت زمانی با رشد انسان ها باورهایی درباره سنگها شکل گرفت .
درباور های عهد قدیم سنگ ها دربردارنده برخی قدرت های خاص بودند و از سنگ ها برای طلسم استفاده  میکردندو باور داشتند که هرکسی که از سنگ ها استفاده کند شکست ناپذیر میشودو یا حتی ممکن است بتواند نامرئی شود !

و برخی دیگر معتقد بودند که سنگهای قیمتی آنها را از چشم بد و سحر و جادو حفظ میکند ، که بسیاری هنوز به این نظر اعتقاد دارند .

ولی هنوز هیچ گونه فراوری و تراش در سنگها صورت نمیگرفت و سنگها غالبا به صورت دانه های درشت درکنار خانه ها و  در لباس ها بود و هیچ گونه جنبه زیبایی و تزئینی نداشت .

زمان استفاده هدفمند از سنگ های قیمتی به دوران مصر باستان، ایران باستان ، یونان و رومیان برمیگردد .

اولین معدن زمرد در مصر که قدمتی هزارساله دارد کشف شده که شواهد حاکی از آن است که از سنگ زمرد به عنوان شیشه های مختلف کاربردی و تزئینی استفاده میکرده اند .

در یونان باستان سنگ سرپانتین را به صورت شمایل خاصی حکاکی و قلمزنی میکرده اند و از آن به عنوان مهر و نشان استفاده میکرده اند .

به همین دلیل سنگهای قیمتی به مرور زمان در داخل فرهنگ و تازیخ انسان ها نفوذکرده اند و امروزه یک عضو جدانشدنی از زندگی انسان ها می باشند.

و  حفاری های کشف شده درایران باستان گویای آن است که سنگهای قیمتی به عنوان قطعه ای از لباس در میان اقوام ایران رایج بوده است .

در قرون وسطی سنگ های قیمتی هنوز هم به این صورتی که ما اکنون  مورد استفاده قرار میدهیم یعنی آنها را جمع آوری می کنیم ، ارزش گزاری میکنیم و هنر تراش را برروی آنها انجام داده و سپس با فلزات گرانبها قاب میکنیم کاربرد نداشته اند .

تمام سنگ هایی که آن زمان از دل زمین اکتشاف میشده اند به صورت ساده و به وسیله سنگ الماس  تراش داده میشده اند .

در مقاله ی بعدی سعی میکنیم تا بیشتر درباره سنگ های قیمتی و تاثیر آن در زندگی انسان امروزه و فرهنگ استفاده از آن در جهان و ایران بپردازیم و درباره ی اولین دانشمندانی که  خواص بی نظیر گوهر سنگ ها را کشف کرده اند توضیح بدهیم .

منتظر ما باشید (:

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی اصلی